Onderwijs
Uiteraard verzorgen wij kwalitatief goed onderwijs. We laten ons daarbij leiden door onze pedagogische opdracht die we hebben verwoord in vier pijlers; Betrokkenheid, Ontdekken, Oog voor elkaar en Zelfredzaamheid. Lees er meer over via deze link.
-
Helden
We zien onze kinderen als ‘helden’. Ieder kind heeft eigen talenten en kwaliteiten. Net zoals helden unieke superkrachten hebben. We kennen drie verschillende kleuren helden.
Blauwe helden zijn kinderen die goed uit de voeten kunnen met de reguliere instructie en na voldoende inoefening de lesstof goed beheersen. Zij vormen de grootste groep. De groene helden zijn kinderen die baat hebben bij kleine stappen, extra uitleg en die vaak wat meer tijd nodig hebben om de leerstof goed te oefenen. Tot slot zijn er de paarse helden; deze kinderen hebben voldoende aan een korte uitleg en hoeven niet veel te oefenen. Zij gaan snel door de lesstof heen en hebben daardoor tijd voor verrijkingsaanbod.
-
Extra ondersteuning
Soms is er tijdelijk of structureel wat extras nodig om kinderen verder te helpen in hun ontwikkeling. Meer weten over hoe wij vorm geven aan de extra ondersteuning? Klik op onderstaande button.
Positive Behavior Support
De Hannie Schaftschool werkt vanaf 2011 volgens de principes van Positive Behavior Support (PBS). Met PBS werk je aan een prettige en veilige sfeer op school door gewenst gedrag zo veel mogelijk te versterken. Wij leren de kinderen respectvol en begripvol te zijn naar anderen, ongeacht afkomst, geloof of prestaties. De uitgangspunten daarbij zijn: plezier, veiligheid, respect en verantwoordelijkheid.
Kinderen krijgen vaak te horen wat ze allemaal niet mogen doen. Wij versterken het gewenste gedrag door ze juist duidelijk te maken wat we wèl van ze verwachten. Daarvoor hebben we de elf van jezelf. Dit zijn elf positieve gedragsverwachtingen die zichtbaar zijn in de hele school en wekelijks besproken worden. Als aanvulling geven we veel complimenten op het positieve gedrag. Hierdoor zullen kinderen dat gedrag vaker laten zien en zal het gedrag uiteindelijk verinnerlijken. Naast deze basisprincipes omvat onze PBS aanpak ook stappen voor wanneer het toch even mis loopt. Bijvoorbeeld bij conflicten of in een pestsituatie.
Lees ons volledige PBS beleidsplan op de pagina met schooldocumenten.
Thematisch werken
We werken meer en meer thematisch. Dit doen we omdat we zien dat de betrokkenheid van kinderen heel hoog is wanneer ze ondergedompeld worden in een thema. Lesstof krijgt immers betekenis voor de kinderen doordat het aan een concrete context gekoppeld is. Daarom koppelen we alle doelen van wereldoriëntatie, (begrijpend) lezen en de overige taaldomeinen aan elkaar binnen een leuk, aansprekend thema.
Bij ieder thema wordt er een ontdekhoek ingericht in de klas. Kinderen kunnen daar op speelse wijze aan de slag met betekenisvolle opdrachten waardoor ze de lesstof binnen de context van het thema kunnen verwerken.
Talentenfluisteren
Het ontdekken van je eigen talenten is belangrijk. Als je je bewust bent van je talenten geeft je dat zelfvertrouwen, een positief zelfbeeld en kun je beter omgaan met een tegenslag.
Daarom hebben we veel aandacht voor talenten op de Hannie Schaftschool. Een talent betekent dan niet dat je ergens in uitblinkt. Wanneer wij het over talenten hebben bedoelen we karaktereigenschappen die ieder kind zo uniek maken.
-
Natuurlijk doen we nog veel meer…
Engels
Vanaf groep 1 krijgen de kinderen al Engels. De lessen worden vanuit liedjes aangeboden. Ook voor de oudere kinderen wordt muziek gebruikt als basis van de les. Dan zijn het popliedjes die de kinderen herkennen, dat zorgt voor een hoge betrokkenheid.
-
Snappet
We maken gebruik van het programma Snappet. Waar kinderen voorheen hun sommen in een schrift maakten doen ze dat nu op een tablet. Het programma geeft direct feedback op het werk dat een kind maakt. Bovendien kan het programma zichzelf aanpassen aan het niveau van het kind. Schrijven met een pen blijft uiteraard belangrijk, net zoals een goede afwisseling tussen werken op een tablet en leren met concrete materialen.
-
Cultuuronderwijs
Alle kinderen krijgen eens in de twee weken een dramales. Daarnaast wordt er in de klassen tijd besteed aan beeldende vorming en muziek. We werken daarbij zoveel mogelijk procesgericht. Dit betekent dat we niet toewerken naar een kant en klaar eindproduct dat voor iedereen hetzelfde is. We hebben vooral juist aandacht voor het creatieve proces van kinderen. Het eindproduct kan dan voor ieder kind anders zijn. Tot slot gaan we in het kader van cultuuronderwijs regelmatig de deur uit voor een leuke excursie die past bij het thema van de klas.
-
Bewegingsonderwijs
Bewegen is gezond en leuk! Alle kinderen worden twee keer in de week flink aan het werk gezet door onze gymleerkracht in de gymzaal. Behalve groep 7 en 8; hun tweede bewegingsles is niet in de gymzaal, maar in het zwembad!